Autofiction in practice. Non-professional readings of texts of ambivalent ontological status
Main Article Content
Abstract
Do readers agree on the literary character of a text? To answer this question, we have studied the reception of six recent works of Latin American autofiction on Goodreads by assessing reader reviews. To quantify our findings, we have assigned each review an “index of literariness.” Our results suggest that autofiction, as a reading strategy, is uncommon: the most intermediate mean values (the most statistically “autofictional” position) present the highest standard deviation, demonstrating that many reviewers choose between a fundamentally factual reading or a fundamentally literary reading of autofictional texts.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles published at Ocnos will have a Creative Common Licence Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported
Downloads
References
Alberca, M. (2007). El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Biblioteca Nueva.
Amaro-Castro, L. (2014). Formas de salir de casa, o cómo escapar del Ogro: relatos de filiación en la literatura chilena reciente. Literatura y lingüística, 29, 96-109. https://doi.org/10.4067/S0716-58112014000100007
Casas, A. (Ed.) (2014). El yo fabulado. Nuevas aproximaciones críticas a la autoficción. Iberoamericana / Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783954878154
Casas, A. (2016). Narrativas de las (pos)memorias: autoficción, subjetividad y emociones. Letras hispanas, 12, 139-154. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6550873
Castañón, A. (2008). Sobre un memorial de Héctor Abad Faciolince: El olvido que seremos. Revista Universidad de Antioquia, 293, 114-118. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaudea/article/view/162
Cohn, D. (1999). The distinction of fiction. The Johns Hopkins University Press. https://doi.org/10.56021/9780801859427
Escobar-Mesa, A. (2011). Lectura sociocrítica de El olvido que seremos: de la culpa moral a la culpa ética. Estudios de literatura colombiana, 29, 165-195. https://doi.org/10.17533/udea.elc.12916
Fanta-Castro, A. (2009). Imágenes del tiempo en El olvido que seremos de Héctor Abad Faciolince. Revista Letral, 3, 28-40. https://revistaseug.ugr.es/index.php/letral/article/view/3572
Fish, S. (1980). Is there a text in this class? The authority of interpretive communities. Harvard University Press.
Franken-Osorio, M. A. (2017). Memorias e imaginarios de formación de los hijos en la narrativa chilena reciente. Revista chilena de literatura, 96(2), 187-208. https://doi.org/10.4067/S0718-22952017000200187
García-Landa, J. A. (1998). Acción, relato, discurso. Estructura de la ficción narrativa. Ediciones Universidad de Salamanca.
Gascón, D. (2014). Entrevista con Javier Cercas. Letras Libres, 158, 44-51.
Gasparini, P. (2012). La autonarración. En A. Casas (ed.), La autoficción. Reflexiones teóricas (pp. 177-209). Arco/Libros.
Genette, G. (1979). Fiction et diction. Seuil.
Gibbons, A. (2019). The “dissolving margins” of Elena Ferrante and the Neapolitan novels. A cognitive approach to fictionality, authorial intentionality, and autofictional reading strategies. Narrative Inquiry, 29(2), 391-417. https://doi.org/10.1075/ni.19017.gib
González-Álvarez, J. M. (2021). Una trama familiar. (Auto)figuración y campo literario en Argentina (siglos XX-XXI). Visor.
Hamburger, K. (1995 [1977]). La lógica de la literatura. Traducción de José Luis Arántegui. Visor.
Hayward, M. (1994). Genre recognition of history and fiction. Poetics, 22(5), 409-421. https://doi.org/10.1016/0304-422X(94)00015-8
Hegel, A. (2018). Social reading in the digital age [Tesis doctoral. University of California, Los Angeles]. https://escholarship.org/uc/item/193451g2
Imperatore, A. (2013). Una autobiografía oblicua: la memoria clandestina en Los pasajeros del Anna C. y La casa de los conejos de Laura Alcoba. Les Ateliers du SAL, 3, 34-48. https://lesateliersdusal.com/numeros-anteriores/segunda-epoca-2/numero-3/articulos-numero-3/una-autobiografia-oblicua-la-memoria-clandestina-en-los-pasajeros-del-anna-c-y-la-casa-de-los-conejos-de-laura-alcoba
Lang, S. (2006). Prolegómenos para una teoría de la narración paradójica. En N. Lang-Grabe & K. Meyer-Minnemann (eds). La narración paradójica. Normas narrativas y el principio de la “transgresión”. Iberoamericana / Vervuert, (pp. 21-48). https://doi.org/10.31819/9783964561626-002
Lavocat, F. (2016). Fait et fiction. Pour une frontière. Seuil.
Lecarme, J., & Lecarme-Tabone, E. (1997). L’Autobiographie. Armand Colin / Masson.
Ragazzi, B. (2014). Autoficción y trabajo de memoria en La casa de los conejos, de Laura Alcoba. Orbis Tertius, 19, 126-134. https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTv18n19a10/pdf_396
Saint-Jacques, D. (1991). La reconnaissance du littéraire dans le texte. En L. Milot y F. Roy (Eds.), La Littérarité (pp. 59-69). Les Presses de l’Université de Laval.
Santa-Cruz-Fontes, I. (2015). Memória, ficção e trabalho de luto em La casa de los conejos. Confluências Culturais, 4(2), 9-19. https://doi.org/10.21726/rcc.v4i2.455
Schaeffer, J. M. (1999). Pourquoi la fiction? Seuil.
Schmitt, A. (2010). Je réel, je fictif: Au-delà d’une confusion postmoderne. Presses Universitaires du Mirail.
Tala, P. (2012). Migración, retorno y lenguaje en la narrativa hispanoamericana de hoy: El espíritu de mis padres sigue subiendo en la lluvia de Patricio Pron. Literatura y Lingüística, 26, 115-133. https://doi.org/10.4067/S0716-58112012000200008
Toro, V., Schlickers, S., & Luengo, A. (Eds.) (2010). La obsesión del yo: la autoficción en la literatura española y latinoamericana. Iberoamericana / Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783964561701
Vargas-Llosa, M. (7 de febrero de 2010). La amistad y los libros. El País.
Vanden-Berghe, K. (2019). Narcos y sicarios en la ciudad letrada. Albatros.
Velayos-Amo, B. (2017). Estancias en la frontera del género: autoficción y posmemoria en Sangre en el ojo de Lina Meruane. Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios, 14, 168-186.
Wiart, L. (2017). La Prescription littéraire en réseaux: enquête dans l’univers numérique. Presses de l’enssib. https://doi.org/10.4000/books.pressesenssib.6771
Wimmer, L., Currie, G., Friend, S., & Ferguson, H. J. (2021). The effects of reading narrative fiction on social and moral cognition: Two experiments following a multi-method approach. Scientific Study of Literature, 11(2), 223-265. https://doi.org/10.1075/ssol.21010.wim